У Вільнюсе адкрылася
выстава беларускага фатографа Сяргея
Плыткевіча.
Мерапрыемства пад
назвай «Паставы - Рокішкіс: паралелі» арганізаванае ў рамках праекта «Па слядах вяльможаў Вялікага княства Літоўскага графаў Тызенгаўзаў. Рокішкіс. Паставы», які
фінансуецца Міністэрствам замежных
справаў Літвы.
Сяргей Плыткевіч
распавёў пра свае адкрыцці падчас працы
над экспазіцыяй.
- Гэтая выстава, якая
спачатку была паказана ў Рокішкісе, а
цяпер экспануецца ў Палацы афіцэраў у
Вільнюсе, з'явілася з ідэі параўнаць
літоўскі і беларускі гарады-пабрацімы.
Першапачаткова ідэя
складалася ў тым, каб беларускі фатограф
здымаў у Рокішкісе, а літоўскі - у
Паставах. Аднак мне падалося цікавей
правесці паралелі і параўнаць гарады,
якія былі ўладаннем Тызенгаўзаў, якія
спачатку жылі ў Паставах, а затым
перанеслі рэзідэнцыю ў Рокішкіс.
І ў адным, і ў іншым
горадзе ёсць палацы Тызенгаўзаў. У нас
там размяшчаецца бальніца, а ў Рокішкісе
- музей з цікавай экспазіцыяй, якую па
багацці можна параўнаць хіба што з
Нацыянальным мастацкім музеем Беларусі.
Калі я ўпершыню пабываў там, выпрабаваў
культурны шок і злавіў сябе на думцы,
што падобныя экспанаты маглі б цалкам
быць і ў нас.
- Якім чынам?
- Калі б мы захавалі
памяць пра Тызенгаўзаў, калі б бальніца
знаходзілася ў іншым будынку, а ў палацы
быў музей, дзе беражліва на працягу
многіх гадоў збіраліся б культурныя
каштоўнасці.
Прывяду прыклад: пасля
Тызенгаўзаў ў Рокішкісе гаспадарамі
былі Пшаздзецкія. Цікава, што з гэтым
прозвішчам жылі дваране і ў Заслаўі.
Аднак у нас і следу не засталося ад гэтых
людзей, бо культура шляхты была знішчаная.
А ў музеі ў Рокішкісе можна і сёння
ўбачыць адзенне ды цацкі дзяцей
Пшаздзецкіх.
- Якое стан палацаў
Тызенгаўзаў ў Беларусі і Літве?
- Будынак у Паставах
захаваўся якраз у тым выглядзе, у якім
быў пры Тызенгаўзу, ён не перабудоўваўся.
Паколькі там знаходзіцца бальніца, былы
палац у добрым стане. А вось у Рокішкісе
ён зменены.
- Якія паралелі вы яшчэ
правялі ў сваіх працах?
- Напрыклад, у цэнтры
Паставаў на фоне царквы стаіць помнік
Леніну. У Рокішкісе на фоне касцёла -
помнік незалежнасці Літвы, які пастаўлены
ў 1931 годзе. Помнік уяўляе сабой жанчыну
ў нацыянальнай вопратцы са старажытным
сакральным знакам - свастыкай у руках.
У савецкія часы свастыку неяк закамуфлявалі,
а калі незалежнасць вярнулася, помнік
адрэстаўравалі.
Ці яшчэ прыклад:
пастаўская зямля і рокішкіская абсалютна
аднолькавая, што фотааб'ектыў асабліва
падкрэсліў.
Пры гэтым ёсць
супрацьлеглыя рэчы: каля ўезду ў Паставы
- самалёт, а ў Рокішкісе - закінутыя
драўляныя скульптуры, якія раней
сімвалізавалі памяць аб літоўскіх
савецкіх партызанах.
- Ваша выснова: Беларусь
і Літва падобныя ці не?
- У нас агульныя карані
і шмат агульнага ў гісторыі, хоць,
безумоўна, у сучасным жыцці многае
адрозніваецца. Пры тым, што ў беларусаў
і літоўцаў розныя мовы, на мой погляд,
па менталітэту мы бліжэй да іх, чым да
расейцаў.
Нашыя народы вельмі падобныя
па дабрыні, па праявах ў побыце. Хоць
беларусы ў Рокішкісе і знойдуць нешта,
што прымусіць іх здзівіцца, і наадварот.
І ў Беларусі, і ў Літве
ёсць унікальныя людзі. Так, знаўца
біяграфіі Тызенгаўзаў кіраўнік
дэпартамента культуры, турызму і
міжнародных адносінаў адміністрацыі
самакіравання Рокішкіскага раёну Пятрас
Блажавічус актыўна займаўся праектам
і ўнёс вялікі ўклад у тое, што Рокішкіс
і Паставы выйгралі сумесны грант ЕС па
праграме міжнароднага трансгранічнага
супрацоўніцтва «Латвія - Літва - Беларусь».
З беларускага боку
вялікі ўклад у праект ўнёс дырэктар
Пастаўскага цэнтра турыстычных паслугаў
Ягор Шушкевіч, які стварыў брэнд Зюзі
Паазерскага ў Пастаўскім раёне.
Для мяне важна, каб
выстава спрыяла росту статусу Паставаў
і Рокішкіса. На мой погляд, супрацоўніцтва
гэтых гарадоў, краінаў у цэлым, - вельмі
перспектыўнае, бо дае магчымасць убачыць,
што мы - еўрапейскі народ. На працягу
сваёй гісторыі мы не з'яўляліся нейкай
ускраінай Расійскай імперыі, а былі і
застаемся часткай Еўропы.
naviny.by
Комментариев нет:
Отправить комментарий